genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Zimmerman, Carl Fredric, Harlösa, levde 17682018-09-19 19:47

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=77049
2018-09-02 22:43 

 

Hej!

Jag försöker hitta någon information om en Carl Fredric Zimmerman. Han ska ha funnits i Harlösa åtminste under dotterns födelseår 1768 (Harlösa CI:1 b.650 / s.60). I födelseboken står "Corporalen vid prinsens regemente". Han står även som fadder eller vittne till hans frus (Christina Bruse) systers barn (vars far var Håkan Degeberg som diskuterats här på forumet). Jag lyckas inte hitta honom någonstans, jag har gått igenom Generalmönsterrullor - Konungens eget värvade regemente, dess föregångare och efterträdare 1318 (1781) Bild 1310 utan att lyckas hitta honom däri. Lyckas inte hitta honom när jag söker i Centrala Soldatregistret heller. I dotterns födelsebok står det efter moderns namn "resande", vet inte om det syftar till att familjen kanske inte bodde på orten eller något annat. Jag lyckas inte hitta någon vigselnotis (kan inte läsa efter ca 1771, samma sak med ev. andra barn). Hoppas någon här kanske har någon info om honom!

 

  SVAR 2018-09-02 23:16

Hittade honom här, men kan inte urtyda vad det står: Generalmönsterrullor - Konungens eget värvade regemente, dess föregångare och efterträdare 1314 (1773) Bild 2090

  SVAR 2018-09-02 23:51

Håkan Degeberg vigdes 11/12 1779 i Harlösa med Susanna Zimmerman, noterad som född 1/6 1759 i Stralsund.

Husaren Åstrad Rusinsky vigdes 20/8 1785 i Harlösa med Christina Sabina Zimmerman född 19/12 1767 i Harlösa, dotter till Korpralen vid Prinsens regemente Carl Fredrik Zimmerman Född ca 1736, o.h.h Christina Bruse. född ca 1740.

Det kan finnas anledning tro att Susanna Zimmerman och Christina Sabina Zimmerman är syskon. At familjen Zimmerman ev. kom från Stralsund till Harlösa.

De här familjerna finns som faddrar och dopvittnen vid resp. barns födelse i Harlösa.

Anders A

  SVAR 2018-09-03 10:55

Hej Anders,

jag hittade honom i denna rulla också: Generalmönsterrullor - Konungens eget värvade regemente, dess föregångare och efterträdare 1313 (1767-1770) Bild 580, där står det att han ska vara född i Böhmen och vara katolik. Han bör enligt denna rullan vara född ca 1736. En sak jag funderar på är hur det kommer sig att en man från Böhmen hamnar i tjänst hos den svenska kronan? Jag gör antagandet att Susanna och Christina Sabina är syskon. Du nämner även Åstrad Rusinsky, honom har jag haft stora problem med (och har fortfarande till viss del), men fått fin hjälp på annat håll gällande honom.

 

  SVAR 2018-09-03 12:33

Hej!

Jo, det finns många tyska namn i militärrullorna från den här tiden och garnisonen i Stralsund - och svenska soldaterr som hämtade en brud härifrån.

Anders A

  SVAR 2018-09-04 10:39

Hej igen!

Ja jag ser det, många polska med (t.o.m. sett en italienare!). Jo just Stralsund tänker jag är logiskt, det är väldigt nära, men Böhmen är ändå en drygt 60 mil därifrån - måste väl ha varit en anselig sträcka på den tiden. Men å andra sidan har jag en annan anfader som är från djupt ner i nuvarande Tyskland, så uppenbarligen har gubbarna rört på sig!

  SVAR 2018-09-07 20:17

Hej!

 

Jag kommer att skriva lite mer här inom kort, men jag tänkte börja med att konstatera en ytterst märklig omständighet.

I Kristianstads stadsförsamling vigs en snickare Carl Fredrik Zimmerman med Maria Catharina Ljungholm den 2 juli 1769. Samtidigt i Kristianstad ligger Kronprinsens regemente förlagt med en korpral Carl Fredrik Zimmerman också gift (förmodligen då med Christina Bruse). Båda herrarna är födda c:a 1736.

Efter lite efterforskning har jag nu hittat snickarens födelsenotis. Han är född i Kristianstad och döpt den 8 januari 1735. Fadern är snickarmästare Fredrik Ernst Zimmerman.

Oerhört märkligt.

 

/Paul

  SVAR 2018-09-08 15:45

Hej Paul!

 

OK, det ser jag fram emot!

Jag har sett att det finns en Carl Fredrik Zimmerman som har med Kristianstad att göra, jag kom över hans dödsnotis i DDSS bland annat: http://www.ddss.nu/ddss/deathResult?dodID=83161 , jag lyckades hitta dödsnotisen i Kristianstads stadsförsamling CI:8 b.1690 / s.329, men det uppges inte var i Kristianstads församling han ska ha bott.

Som du säger är det ett väldigt sammanträffande, jag hade inte hittat hans födelsenotis och hade således inte avfärdat att det var samma person som stod omnämnd i Kristianstad. I generalmöntsterrullorna så uppges dock att Zimmerman ska varit född i Böhmen.

Jag har funnit dessa militära källor (han omnämns ibland med sitt fulla namn och ibland endast Carl Zimmerman):

Generalmönsterrullor - Konungens eget värvade regemente, dess föregångare och efterträdare 1313 (1767-1770) Bild 580

Generalmönsterrullor - Konungens eget värvade regemente, dess föregångare och efterträdare 1314 (1773) Bild 2180

Generalmönsterrullor - Konungens eget värvade regemente, dess föregångare och efterträdare 1314 (1773) Bild 2090

i den sista källan här så blir han avskedad från militären, efter det vet jag ej vart han tar vägen.

 

Mvh

  SVAR 2018-09-08 15:52

Hej!

 

Ok, det låter toppen!

Ja, snacka om sammanträffande, två personer med en, vad jag tolkar som, ovanlig namnkombination som ska ha varit födda under liknande årtal! Jag såg att en Zimmerman skulle ha dött 1824 i DDSS och lyckades hitta källan i Kristianstads stadsförsamling CI:8 b.1690 / s.329 dessvärre uppgavs ej var i församlingen han var hemmahörande.

 

Enligt en av nedanstående militrära källor uppger att Zimmerman ska ha fötts i Böhmen, och fram tills att du nu sa att du hittat den andre Zimmermans födelsenotis så hade jag inte uteslutit att det var Zimmerman i Harlösa som hade begett sig till Kristianstad, men nu verkar det väl mer osannolikt. Jag har följande militära källor gällande Carl Fredrik Zimmerman (i vissa anges hans namn som Carl Zimmerman):

Generalmönsterrullor - Konungens eget värvade regemente, dess föregångare och efterträdare 1313 (1767-1770) Bild 580

Generalmönsterrullor - Konungens eget värvade regemente, dess föregångare och efterträdare 1314 (1773) Bild 2180

Generalmönsterrullor - Konungens eget värvade regemente, dess föregångare och efterträdare 1314 (1773) Bild 2090

i den sista källan så tar han avsked från militären, och efter det vet jag inte vart han tar vägen.

 

Mvh

  SVAR 2018-09-08 18:06

Det ser ut som Carl Fredrik Zimmerman dyker upp igen 1774  i  Johan Vilhelm Sprengtportens regemente.

Födelseorten är nu Carlsbad. Han har tjänstgjort nio år  vid annat regemente

RA Generalmönsterrullor, Arkiv med löpande volymnumrering, SE/KrA/0023/0/1282 (1775), bildid: A0029362_00237

 

  SVAR 2018-09-08 23:01

Hej!

Vi kan väl gå vidare med en av sidofigurerna i Zimmermansläkten - Åstrad Rusinski.

Enligt de GMR som finns för Mörners Husarregemente ska han ha hetat "Astrand Rosinsky" och varit född i Polen. Dessa uppgifter kan jag nu förvånande nog bekräfta som direkt felaktiga.

Åstrad Persson Rusinski (med variationer i stavning) var son till Per Andersson och Anna Åstradsdotter i Övedstorp, Öveds socken. Om inte paret döpt om till samma namn senare, så föddes han den 18 december 1754 och återfinns i Öveds födelsebok.

Dessutom då han avlider den 9 juli 1807 i Backaryhus, Västerstad socken, så benämns fadern varit en "Per Andersson" och modern "Anna".

Modern Anna Åstradsdotter har dessutom en bouppteckning i Färs häradsrätt då hon dör 1784 i Övedstorp. Det är N:r 16 av 1784 års bouppteckningar. Där signerar sonen "husaren Åstrad Rusinski".

Rusinskis hustru Christina Sabina Zimmerman föddes den 19 januari 1768 i Harlösa. Föräldrarna var inte gifta med var ovannämnde Carl Fredrik Zimmerman och Christina Bruse. I GMR 1767 sägs Zimmerman vara ogift, men 1770 är han gift. Regementet är 1767 i Malmö och 1770 i Kristianstad.

På N:r 22 i överste Posses kompani återfinns en äldre korpral Nils Bruse född i Småland. Kan han ha en dotter Christina? AD har väl mantalslängderna för Kristianstad 1768-1770?
En gissning är att Zimmerman och Bruse vigts i Kristianstads garnisonsförsamling (vars böcker från 1773-1799 återfinns under Landskrona garnisonsregemente då de togs med när regementet flyttade till Landskrona), så någon bok innehållande denna vigsel lär inte finnas kvar.

/Paul

  SVAR 2018-09-09 12:02

Eva: Intressant att han dök upp igen, åldern verkar stämma överens, men i övrigt, som du säger, är han född i Carlsbad istället för Böhmen och dessutom är han lutheran istället för "catholique".

 

Paul: Åstrad Rusinski är verkligen en intressant och svårlöst karaktär. Det du skriver är väldigt intressant! Jag kikade lite i dödboken och försökte hitta honom i en HFL, men lyckades ej. Jag försökte läsa bouppt. efter modern men den var för svårläst för mig. I dotterns födelsenotis, Östra Kärrstorp CI:1 b.63 / s.57, så står han angiven som "Åstrad Rusinsky eller Berg" och i en av hans frus systers barns födelsenotiser står han angiven som Åstrad Berg.

Gällande Christina Sabina Zimmerman så är det som du säger Carl Fredrik och Christina Bruses dotter. Föräldrarna ej gifta, men i födelsenotisen står två saker, delvis "festeqvinnan" och "resande". Så gissningvis var de förlovade när dottern föddes och ännu mer gissningar så var de endast på genomfart genom Harlösa när barnet föddes. (Eller så var de och hälsade på Håkan Degeberg med fru Johanna Zimmerman (född i Stralsund enligt Harlösa AI:1 s.13), jag har tidigare trott att Johanna varit dotter till Carl Fredric Zimmerman men kanske är en ynger syster? Eller så är de inte släkt alls kanske).

Jag har också noterat att det fanns en Nils Bruse, fann honom när jag försökte hitta Zimmerman, däremot la jag inte märke till hans ålder! Jag ska försöka ge mig på att förstå mantalslängderna och se om jag kan hitta honom där om jag kan, det ser svårläst ut vid en första anblick.

Mvh

  SVAR 2018-09-09 14:32

Jag tittade igenom mantalslängden för Kristianstads garnisonsförsamling för åren 1768-1770 och hittade ej någon Nils Bruse däri. Jag försöker titta igenom mantalslängden för Kristianstads stadsförsamling med, men den har jag svårt för att läsa till viss del.

  SVAR 2018-09-09 15:26

Noteringar på nätet.  Släkten Bruce (från Malmö) Svensk Släktkalender 1963 sid. 88.  Släkten Bruce (från Skåne) Svensk Släktkalender 1989 sid. 101.  Bruce, Svensk släktkalender 1919 sid. 144.

Anders A

  SVAR 2018-09-09 21:16

Hej igen!

Om vi utgår ifrån att korpralen Carl Fredrik Zimmerman i Kronprinsens regemente och korpralen Carl Fredrik Zimmerman i Sprengtportska regementet är samma person så finns lite mer att säga. Åldern stämmer - född c:a 1736. Födelseplatsen stämmer Karlsbad (heter idag Karlovy Vary och ligger i  Tjeckien) ligger i Böhmen. Det som inte stämmer är religionstillhörigheten "katolik" i det förra regementet blev "lutheran" i det senare. Han kan ju ha formellt konverterat. Hänger inte upp mig på det så mycket.

Han var ogift 1767 och tillträdde som rekryt på N:r 32 i överste Posses kompani den 20 januari 1767. I nästa rulla 1770 är han gift. Däremellan har han den 19 januari 1768 fått barn med sin fästekvinna.

Mycket tyder på att paret gifts under året 1768 då regementet troligen är i Kristianstad.

Han skrivs sedan in som korpral på N:r 51 i Sprengtportska reg i kapten Geists kompani den 21 januari 1775 då förlagt i Kalmar. Han sägs ha 9 tjänsteår. Om det nu är han - vilket jag är övertygad om att det är - så har det förflutit 8 år sedan den ursprungliga inskrivningen. Han var förare en kort period i Kronoprinsens regemente. Kan ett sådant år som underofficer har räknats som två år?

Den 14 maj 1781 överförs han som korpral till Andre majorens kompani förlagt i Landskrona. Den 4 juni 1783 rymmer han från tjänsten. Där tar spåren slut.

Jag tror det hänger ihop såhär.

Under Pommerska kriget 1757-1762 finns flera regementen i Stralsund. Jag gissar att det i något av dessa regementen återfinns en Johan Werden - vanlig soldat eller underofficer. Jag tror att Susanna född 1759 i Stralsund är en äkta eller oäkta dotter till honom. Modern är Christina Bruse som sedermera vigs med Carl Fredrik Zimmerman. Därför förekommer Susanna med olika efternamn.

/Paul

  SVAR 2018-09-11 17:27

Hej!

Jag var visst lite för snabb med min koll av Karlsbad i Google Maps, verkar som att det finns något annat ställe som också heter Karlsbad, men som inte är relevant för detta! Precis som du säger finns inga vigselböcker under den tiden varken i Landskrona garnisonsförsamling eller Kristianstad garnisonsförsamling. Jag var under intrycket att militärens böcker var lite mer korrekta än exv. HFL:er, men med tanke på att de i detta fallet skulle ha skrivit in en helt felaktig födseplats, så är det väl inte helt omöjligt att de har skrivit fel på hans tjänstetid med. Även i fallet Åstrad Rusinsky så ska de då ha skrivit fel födelseland så deras böcker kanske inte är de mest korrekta.

Väldigt spännande tankar! Jag är inte särskilt vass på släktforskning med hjälp av militära källor men jag ska ge mig på ett försök att hitta denne Johan Werden, det du säger låter inte alls osannolikt. Jag har försökt googla mig till ett svar men inte lyckats, så jag frågar här: vilka andra kompani kan ha funnits i Pommern under denna tid?

Jag läste en bok igår, Rätt och snett på Söderslätt, gällande en annan gren av släktträdet och i den boken så stod det att hustrun till en ryttare hade åkt ner till sin man i Tyskland under kriget (tror dock att det var ett tidigare krig än detta) och att det var många fruar som följde med sina män när de begav sig utomlands. Således är det inte osannolikt att Christina Bruse är född här i Sverige tänker jag. Jag har för övrigt försökt få tag i Svensk Släktkalender för att läsa om släkten Bruse men de gick dessvärre inte att få tag på på biblioteket här.

Återigen väldigt intressanta tankar om denna en av mina svåraste grenar att klura ut! Som sagt så ska jag försöka se om jag kan leta upp en Johan Werden någonstans!

Mvh

  SVAR 2018-09-11 20:11

Hej igen!

Ett par saker till. Karlsbad ligger i Böhmen så det är alltså ingen felaktig uppgift för C.Fr. Zimmerman.

Johan Werden skulle också kunna heta Johan Werder eller möjligen Johan Werdew. För vad jag vet är vigseln i Harlösa 1779 det enda ställe där Susanna kallas Werden - eller? Namnets sista bokstav är inte kristallklar. Därför vore det intressant om det nämns på fler ställen.

/Paul

  SVAR 2018-09-11 21:07

Hej! 

Jo det var det jag kom fram till, att det fanns två Karlsbad varav den ena ligger l Böhmen, det jag menade med att födelseplatsen var felaktig baserade jag på vad jag nu ser är ett missförstånd från min sida. Jag tyckte att du sa att snickaren CFZ var den samma som Zimmerman från Böhmen, men jag förstår nu att du menade att de två Zimmermännen i mönsterrullorna var de samma! 

Ja det hade det varit, men jag har inte stött på namnet någon annanstans under mina efterforskningar. 

Mvh

  SVAR 2018-09-11 22:04

Hej igen!

Sökte runt lite på namnet Werder för att se om det fanns något, och då såg jag en tråd på ett annat forum som jag läst för länge sedan, men så klart glömt av. I vilket fall som så stod det i tråden där att Susanna kallas Werder på två ställen, dels vid vigsel men även vid första dotterns födsel. Det stämde mycket bra och man kan läsa att dottern Kirsti fötts till soldaten Håkan Degeberg och hans hustru Sussanna Werder. Vittnen var Carl Fredric Zimmerman med hustrun Christina.

Harlösa (M) CI:1 (1722-1790) Bild 1340 / sid 129

Mvh

 

  SVAR 2018-09-12 16:21

Hej!

Jag har gått igenom Generalmönsterrullor - Konungens eget värvade regemente, dess föregångare och efterträdare 1313 (1767-1770) Bild 1 till bild 3320, dvs år 1767 och där finns ingen Johan Werder i den rullan.

Mvh

  SVAR 2018-09-12 16:58

Är Zimmerman och Bruse fästefolk när dottern föds 1768 och Susanna född 1759, så måste Johan Werder gått ur tiden mellan 1759 och säg 1766. /Paul
  SVAR 2018-09-12 18:04

Hej Paul!

Ja jag tänker det samma, började med 1767 då jag hade den uppe.

Mvh

  SVAR 2018-09-12 19:35

Inte heller i Generalmönsterrullor - Konungens eget värvade regemente, dess föregångare och efterträdare 1312 (1763) hittade jag någon Johan Werder. Det närmsta jag kom var dessa fyra:

Johan Winder - Generalmönsterrullor - Konungens eget värvade regemente, dess föregångare och efterträdare 1312 (1763) Bild 950
Johan Weller - Generalmönsterrullor - Konungens eget värvade regemente, dess föregångare och efterträdare 1312 (1763) Bild 1430
Johan Wernich - Generalmönsterrullor - Konungens eget värvade regemente, dess föregångare och efterträdare 1312 (1763) Bild 3050
Johan Werner - Generalmönsterrullor - Konungens eget värvade regemente, dess föregångare och efterträdare 1312 (1763) Bild 4140

Egentligen bara den sista som jag kan tänka mig ska ha felstavats Werder, men samtidigt är Werner väl ett namn vanligt nog för att inte felstavas.

Mvh

  SVAR 2018-09-12 20:51

Hej igen!

Här är en liten lista över regementen som befann sig i närheten av Stralsund omkring 1760 (inom parentes mönstringsort). Listan omfattar inte regementen som endast periodvis befann sig i Svenska Pommern, men i huvudsak stationerats i Sverige:

 

Andra tyska grenadjärbataljonen 1761-1761 Diedrichshagen

Artilleriregementet 1681-1793 Stralsund med mera

Blå Putbuska husarregementet 1761-1764 Greifswald and Rügen

Första tyska grenadjärbataljonen 1761-1761 Gnatzkow

Löwenfelts värvade regemente 1755–1763 Stralsund

Major Fabritii sammanslagna bataljon 1759-1759 Stralsund

Sprengtportens värvade regemente 1763–1766 Stralsund

 

Jag börjar kolla listan nerifrån, så kan väl du börja uppifrån med rullor på eller nära 1759.

 

/Paul

  SVAR 2018-09-12 21:34

Ingen Johan Werder (eller liknande) i överste Johan Maximilian Löwenfelts regemente 1763.

 

/Paul

  SVAR 2018-09-12 21:42

Ett litet sidospår. I den tyska församlingen i Viborg återfanns denna föselsenotis:

6.11.1812 24.11.1812  Hr: Oberlehr. b. Gymnasio August Ferdinand Melart Sophia Charlotte Werder Alexander Wilhelm Ferdinand

En "överlärare på gymnasiet" var gift en en kvinna Werder och fick en son 1812. Kan vara värt att följa upp.

/Paul

 

  SVAR 2018-09-12 22:26

Ingen Johan Werder (eller liknande) i Blå Putbuska husarregementet 1761.

/Paul

  SVAR 2018-09-13 14:31

Hej igen!

I Generalmönsterrullor - Männingsregementen, grenadjärförband, frikårer och andra 1518 (1761) - Andra tyska grenadjär finns tre med liknande namn, den sista kan jag inte utläsa namnet på troligen är det ett S men hade kunnat vara ett W också.

Johan Wei... Generalmönsterrullor - Männingsregementen, grenadjärförband, frikårer och andra 1518 (1761) Bild 330 / sid 61
Johan Wegner Generalmönsterrullor - Männingsregementen, grenadjärförband, frikårer och andra 1518 (1761) Bild 390 / sid 73
Johan ???  Generalmönsterrullor - Männingsregementen, grenadjärförband, frikårer och andra 1518 (1761) Bild 1520

Mvh

  SVAR 2018-09-13 14:48

Inte heller i Generalmönsterrullor - Männingsregementen, grenadjärförband, frikårer och andra 1517 (1761) - Första tyska grenadjär fanns någon Werder. Hittade en annan Zimmerman, Jacob, men han var från Mecklenburg.

Mvh

  SVAR 2018-09-14 17:32

Det finns på Familysearch ett sökregister över Stralsunds "icke-militära" församlingar. Vet inte om det är helt komplett, men det förekommer inte alls någon person med namnet Werder (eller liknande). Det ger ett visst indicium att den Werder vi letar efter inte varit från Stralsund och då "luktar" det militär.
  SVAR 2018-09-14 20:43

Ok, det var intressant, bådar väl gott för vår jakt i rullorna. Jag skrev ett inlägg här igår som rörde Nils Bruse men det skulle godkännas så att det inte var spam stod det, men än har det inte publicerats så jag testar en gång till.

I Centrala soldatregistert så hittade jag en Nils Bruse med patronymikon Jonasson. Han ska ha varit född 1721 och gått med i militären 1745, både årtalen stämmer rätt bra överens med den Nils Bruse vi sett i rullorna. Dessutom ska han ha varit militär i Konungens eget regemente, vilket jag tolkar den rullan vi sett honom i vara. Denna länken verkar funka ibland och ibland inte: http://www.ep.liu.se/databases/soldatregister/dbrecord.sv.aspx?id=3149215

Jag ska bege mig till Landsarkivet i Lund i nästa vecka och se om de har någon mer information om honom där.

Jag har precis börjat titta igenom Major Fabritiis rulla, men den är rätt svårläst för mig så blir nog inte klar förrän imorgon.

Mvh

  SVAR 2018-09-19 19:47

Hej igen!

Glömde uppdatera här kom jag på. I Generalmönsterrullor - Männingsregementen, grenadjärförband, frikårer och andra 1519 (1759) Major Fabritii fanns en massa Johan med ingen Werder. Tror jag åtminstone, drygt hälften var väldigt svårtläst.

Gällande Nils Bruse i Skånes knektregister så har jag varit på arkivet i Lund och där fanns dessvärre inte mer information.

Mvh

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 

 






© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies