genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Andersdotter, Josefina, Lerum, född 185308192011-11-16 21:20

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=32308
2011-11-15 14:20 

Josefina är min mammas älskade farmor, som flyttade med sin man Edvard Olsson från Gategården Skallsjö till Morlanda, Getrilla 1883. Det som vi visste om henne är att hon kommer från Bollebygd, men i kyrkböckerna står det Lerum och det förbryllar mig. Vet någon något om henne?
  SVAR 2011-11-15 18:47

Josefina Andersdotter föddes 19/8 1853 i Lerum. Hon döptes emellertid till Alida Mathilda. I den samtida husförhörslängden har förnamnen ändrats till Alida Josefina.

Klicka för en större bild

2011-11-15_Lerum-C-2-1823-1865-Bild-120-sid-227.jpg
  SVAR 2011-11-15 19:51

Någonting är konstigt med Josefina Andersdotter. Det finns enligt husförhörslängder och dödbok två Josefina Andersdotter, båda födda 19/8 1853 i Lerum. Den ena hette Alida Josefina och dog - ogift - i Lerum 21/12 1926. Den andra hette Josefina och är uppenbarligen din ana.

Enligt födelseboken för Lerum föddes ingen Josefina 19/8 1853, däremot en Alida Mathilda, vars förnamn senare tycks ha ändrats till Alida Josefina.

Din ana Josefina Andersdotters födelseort och föräldrar är således fortfarande inte klarlagda.

Klicka för en större bild

2011-11-15_Lerum-AI-9-1845-1854-Bild-51-sid-91.jpg
  SVAR 2011-11-15 20:17

Tusen tack, jag har också funderat på om Alida Mathilda kan vara min Josefina. Dock är detta med Bollebygd ett
frågetecken. Minns att mormor sa något om att kom från något som kallades Kullen eller Björkkullen och det
stämmer ju inte med Tassatorpet. Hon var helt förtegen med sin bakgrund, mormor trodde att hon var född utanför
äktenskapet då hon hade ett uttryck som levt vidare i familjen - får man fosterfar så får man fostermor -.
  SVAR 2011-11-15 21:00

Någonting är konstigt med Josefina Andersdotter. Det finns enligt husförhörslängder och dödbok två Josefina Andersdotter, båda födda 19/8 1853 i Lerum. Den ena hette Alida Josefina och dog - ogift - i Lerum 21/12 1926. Den andra hette Josefina och är uppenbarligen din ana.

Enligt födelseboken för Lerum föddes ingen Josefina 19/8 1853, däremot en Alida Mathilda, vars förnamn senare tycks ha ändrats till Alida Josefina.

Din ana Josefina Andersdotters födelseort och föräldrar är således fortfarande inte klarlagda.

Klicka för en större bild

2011-11-15_Lerum-AI-9-1845-1854-Bild-51-sid-91.jpg
  SVAR 2011-11-15 21:42

Tack i alla fall för att du tar dig tid. Josefina och Edvard Olsson 1854-04-10 från Gategården Skallsjö vigdes 1878-04-13, kanske i Skallsjö. Kan det vara till någon hjälp. De hade en son Karl Johan f 1880-1001, en son Albert f 1881-12-06 innan de lämnade Västergötland.
  SVAR 2011-11-15 23:13

Nu har jag hittat din Josefina. Återkommer i morgon. Det tog tid och det har blivit sent på kvällen.
  SVAR 2011-11-16 08:46

God morgon, så snällt av dig.  Väldigt  spännande. Hon hade med sig så mycket av dikter, poesi och verser ut till Orust. Vi bakar hennes bröd och kakor flera generationer senare. Huskurerna, hennes stillsamma humor, allt har hon lämnat vidare, hon kom nog från mycket enkla förhållanden men lämnade avtryck.
  SVAR 2011-11-16 11:43

Jag måste tyvärr göra dig besviken, så här långt. Den Josefina Andersson, född 13/2 1853 i Skallsjö, som jag trodde var rätt person, visade sig vid några slutliga kontroller inte vara det.

Det är helt klart att under åren kring din ana Josefina Andersdotters giftermål i Skallsjö 1878 fanns två personer där med angiven födelseuppgift 19/8 1853 Lerum. En av dem var Alida Josefina Andersdotter. Hon kan avföras. Den andra var din ana. Hennes födelseuppgift är felaktig.
  SVAR 2011-11-16 12:19

Hej igen, tillbaka på ruta ett? På parets gravsten står att hon är född 1854, vilket
har ansetts (släktforskning i Morlanda) som felaktigt, jag vet inte. Kan det ändå vara så?
Tilläggas kan att jag har ingen tillgång till kyrkoarkiv på nätet, det jag har är nedtecknat från
kyrkböcker i Morlanda.

  SVAR 2011-11-16 14:01

hej
Jag hitta en Josefina f.26/1 1854 i Lerum som oäkta dotter till pigan Petronella Andersdotter men jag kan inte hitta dem i husförhöret för att se om det är rätt
mvh
Anita
  SVAR 2011-11-16 15:46

Hej allihop,
Den Josefina som Anita nämner är född på Brännekullen, nr 38?
Hittar ett Brännekullen i annexförsamlingen Stora Lundby , dock ingen Petronella eller Johanna. Har inte kollat fler än Lerum där inte Brännekullen fanns.
Int heller sökt i de andra nämnda församlingarnas Födelseböcker.
Församlingarna Angered, Bergom, Stora Lundby , Skallsjö och Lerum "hänger ihop" fram till år 1865.
Dopfaddrar 1854 i Lerum är en Anders Jonasson i Blommanskog (Lerum )
August Andersson i Slätthult, Christina Johansdotter i Högås?
Britta Eriksdotter i Skogatorp. Lerum C:2, sidan 231
  SVAR 2011-11-16 16:04

Hej
Om jag inte läser helt tokigt så står där i husförhör Skallsjö A1:12  1869-1878 bild 86 / sid 79 att pigan Josefina Andersdotter kommer 1874 från Slätthult östra
August Andersson Slätthult var ju fadder till den Josefina jag hitta
mvh
Anita
  SVAR 2011-11-16 18:04

Den Josefina Andersdotter som 1874 utflyttar från Lerum till Skallsjö, sid 79 (sidnumret finns angivet i HFL Lerum) är Alida Josefina Andersdotter, f 19/ 8 1853 Lerum.

Den person som 1874 inflyttar till Skallsjö, sid 79, antecknas som Josefina Andersdotter, född 19/8 1853 Lerum. Av senare anteckningar framgår att det är denna person som 1878 gifter sig med Edvard Olofsson/Olsson, dvs hon är den efterfrågade anan. Hon är inte identisk med Alida Josefina Andersdotter, men hon har samma födelseuppgifter.

Av en utflyttad person från Lerum har det således blivit en annan person vid inflyttningen till Skallsjö, alternativt har det blivit två personer.

Årtal på gravstenar kan vara felaktiga, men det är betydligt vanligare att uppgifterna i kyrkobokföringen är felaktiga i sådana fall. Vid den här tiden levde kyrkobokföringen/folkbokföringen sitt eget liv och medborgarna hade ingen större insyn i vad prästen antecknade. I samband med flyttningar kunde både födelsedatum och födelseförsamling bli förvanskade.
  SVAR 2011-11-16 18:29

Om det stämmer finns i Lerum AI:13 s 65  (64) på Ö Slätthög , en Josefina Andersdotter  noterad född 1853 19/8.
Kom från  Härryda??  år 1876 /11 - (ser inte till henne i utflyttningslängd i Härryda)
På sidan 64 finns en Alida Josefina (rad 17)

Någon vigsel år 1878 hittar jag inte i Skallsjö eller Lerum.
( I Skallsjö AI:12 s 79 , vilken sida kom hon ifrån? eller var läste du Ö Slätthög?)
 

  SVAR 2011-11-16 18:40

Mitt inlägg strax ovan var till Anita, fortsätter med en fråga till Bo Holm,
vad för "senare anteckningar" du menar?
I Lerum AI:13 s 65 står hon som återflyttad.
Hänger inte med i resonemanget.
  SVAR 2011-11-16 19:15

Av Skallsjö AI:12, sid 79 framgår att Josefina Andersdotter flyttar till sid 23. Där står det att hon gifter sig 13/4 1878. Giftermålet med Edvard Olofsson/Olsson finns i vigselboken för Skallsjö.

I Lerum AI:13 sid 65 är uppgiften "återflyttad" överstruken. Däremot finns Alida Josefina på en annan rad, som inflyttad från Härryda 1/12 1876. Här är det fråga om Alida Josefina Andersdotter. Josefina Andersdotter är kvar i Skallsjö och gifter sig där 1878.

Det är uppenbart att en del flyttningar inte är bokförda i flyttningslängderna. Ibland framgår de inte ens av husförhörslängderna.
  SVAR 2011-11-16 19:32

Hej och tack, så intressant. Inte konstigt att jag har gått helt bet på Josefina. Men vem som är hennes
mor/föräldrar är väl inte klarlagt ännu och varför var det så tvärsäkert att hon kom från Bollebygd?
  SVAR 2011-11-16 19:40

Jag tror att den Josefina jag har hittat som är född 26/1 1854 är rätt
i Lerum AI:10 1855-1862 bild 47/sid 81 finns hon med sin mor Petronella Andersdotter hon är där änka och har sönerna Alfrid Jakobsson och Carl Johan Jakobsson
Josefina står som oäkta de finns ca 10 cm ner på högra sidan
i Lerum AI:11 1862-1867 bild 44/sid 73 mitt på sidan finns familjen där står att sönerna flyttar till Bollebygd Därav kanske det stämmer med i hörsägen att hon kommer från Bollebygd
 i nästa husförhör står Petronella ensam.På något vis finns inte Josefina med i flyttningslängderna
I Skallsjö  AI:12 sid 79 finns hon på rad 25 och där står att hon kommer från Slätthult men där har hon fel födelsedatum
vigseln finns på Skallsjö E:1 1866-1895 bild 33 nr 4
mvh
Anita
  SVAR 2011-11-16 20:37

Det är med all säkerhet rätt person. Till yttermera visso finns det ett Björkkullen i Bollebygd (dock inte som ort i husförhörslängderna). Det tyder på att även Josefina flyttade till Bollebygd.

Både Alfred och Carl Johan Jakobsson var födda i Lerum och dog i Bollebygd.
  SVAR 2011-11-16 21:20

Hjärtligt tack för att ni har hjälpt mig så bra. Det var väldigt bra arbetat.
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2021 att ge ut nummer 8 i den populära serien, som kommer omfatta åren 1830-2020.

Vi behöver frivilliga att registrera åren 1830-1859. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL


© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies